Serieus? Kan yoga heupproblemen veroorzaken?

heupproblemen yoga

 

Wie veelvuldig aan yoga doet, heeft kans om het heupbeen te blesseren, zegt Benoy Matthews die is gespecialiseerd in heup- en kniefysiotherapie en lid is van de Chartered Society of Physiotherapists. Hij krijgt steeds vaker yogadocenten over de vloer die klagen over heupproblemen.

Lees ook: ‘6 redenen om yoga te proberen’

Yogaposities

Volgens de fysiotherapeut worden de heupen overbelast omdat ze herhaaldelijk worden geforceerd in bepaalde yogapostities die de fysiologie van het lichaam eigen niet toelaat. Dit kan zelfs leiden tot heupoperaties.

Knellend en blokkerend gevoel

“Mensen verwarren stijfheid met pijn. Als er een knellend of blokkerend gevoel in de lies zit, een indicatie van heupproblemen, mag je dit niet negeren.” De fysiotherapeut wil niet zeggen dat yoga slecht is, maar hij zegt ook dat wat haalbaar voor jou is, ook haalbaar is voor een ander. Hij adviseert om yoga af te wisselen met andere sporten om het risico op heupblessures te verkleinen.

Bron: Nieuwsblad.be

Kom naar het Halloween-sportevent in Amsterdam

halloween

Wat kun je verwachten?

Een HIIT (High Intensity Interval Training) gecombineerd met een running workout in Halloween style.

Deelnemers starten met een HIIT warming-up bij de High Studios Plantage (Weesperstraat). Daarna gaat iedereen hardlopend over de grachten naar High Studios Jordaan (Lindengracht) voor een tweede horror-HIIT training. En hollen tot slot terug naar de Plantage-locatie voor een welverdiende Halloween-treat!

In Halloween-style

Het belooft niet alleen een te leuke én gratis killer workout te worden, maar je krijgt ook een sportoutfit van Björn Borg! Gruwelijk cool toch?! Verder kom je natuurlijk in Halloween style, zoals schmink, pruik, masker, Dracula, alles mag!

Geef je snel op!

Schrikt een killer work-out jou niet af? => Geef je dan snel op.

  • Locatie: High Studios Plantage (Weesperstraat 101 in Amsterdam).
  • Wanneer: donderdag 31 oktober.
  • Aanvang: 19:45 uur inloop (omkleden + schminken).
  • Start training: 20:15 uur.
  • Duur training: 1 uur en 30 minuten – HIIT class (2x) + 5 KM running.
  • Na afloop: treats, drinks, bites en DJ.
  • Dresscode: Kom in Halloween style en neem je sportschoenen mee. Je ontvangt een sportoutfit van Björn Borg.

Dit is de reden om voortaan geen burpees meer te doen

burpees

 

Personal trainer Patrick Murphy vertelde aan Men’s Health dat burpees niet goed zijn voor ons lichaam. Volgens hem vindt de oefening zijn oorsprong in militaire kringen en is het bedoeld om kogels te ontwijken.

Lees ook:6 oefeningen om buiten te doen

Belastend

De oefening op zich kan goed zijn, maar het is erg belastend voor je polsen en wervels. Vaak moet de oefening in hoog tempo uitgevoerd worden en dat maakt je slordig. Daar zit hem de crux: een verkeerde uitvoering doet je lichaam meer kwaad dan goed. Het advies dat ze geven: of je doet de burpee goed of je doet hem niet.

Verbrand je calorieën met een elektrische fiets?

elektrische fiets

 

Volgens de Belgische sportarts Luk Buyse verbrand je minder calorieën als je met ondersteuning fietst dan wanneer je zonder ondersteuning fietst. Maar je verbrandt dus wel wat! “Het hangt er natuurlijk vanaf van hoeveel ondersteuning je gebruikt.”

Lees ook:Hoe gezond is fietsen?

Ecostand

Volgens hem verbrand je meer calorieën als je in de ecostand fietst dan wanneer je met volledige ondersteuning fietst.

Naar het werk met elektrische fiets

Hij vindt het wel een absolute aanrader voor mensen die nog twijfelen of ze nu wel of niet met de fiets naar het werk willen gaan. “Fietsen met een elektrische fiets is altijd beter dan de bus of auto nemen naar het werk: je beweegt en je bent buiten. Dat is veel gezonder voor jezelf en het milieu.”

Bron: HLN.be

Is sporten eigenlijk helemaal niet nodig?

sporten is niet nodig

 

Voor een op de drie Nederlanders die regelmatig fiets of elke dag loopt is het niet nodig om te sporten. De Gezondheidsraad zegt dat 150 minuten per week bewegen genoeg is voor een gezonde levensstijl. Wie regelmatig op de fiets naar zijn werk gaat of naar het station wandelt komt al aan die 150 minuten per week zonder er nog eens een intensieve work-out op de sportschool tegenaan te gooien.

Lees ook:Is minder vaak bewegen net zo goed voor je?

150 minuten beweging per week

Ruim de helft van de Nederlanders haalt het advies van de Gezondheidsraad, maar goed; er blijft altijd nog een deel over die wel een bezoekje aan de sportschool moet brengen om aan 150 minuten beweging te komen.

Onderzoek

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heef data van het Mobiliteitspanel Nederland geanalyseerd, waarvoor 5.300 mensen een dagboek bijhielden over al hun gemaakte reizen. Daarnaast werd naar hun gezondheid gevraagd.

Autorijders vs fietsers

Wat bleek: mensen met een gezond BMI namen vaker de fiets en gebruikten minder de auto dan mensen met overgewicht.  Degenen die altijd met de auto gaan beweegt, komt slechts aan een kleine vijf minuten beweging per dag. Een schamele zeven procent van hen krijgt genoeg beweging. Voor de fietsers geldt iets heel anders: zij halen met 80 procent het advies van de Gezondheidsraad.

Bron: Welingelichtekringen.nl

13 minuten sporten per dag verlengt je leven met 3 jaar

sporten verlengt je leven

 

Uit een rondvraag onder 140.000 mensen uit verschillende landen blijkt dat slechts 13 minuten per dag ervoor kan zorgen dat je 3 jaar langer leeft.

Lees ook:Tips om deze week meer te bewegen

Levensverwachting

Het blijkt dat bij degenen die minder dan 30 minuten per week aan een sport deden, hun levensverwachting aanzienlijk werd verlengd als het aantal sportminuten naar 90 per week werd opgeschroefd voor gedurende een periode van 12 maanden. Dat komt neer op zo’n 13 minuten per dag.

Sportievelingen

Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat de sportievelingen die al op gemiddeld 2,5 uur per week beweging zitten, hun levensverwachting nog meer kunnen verlengen door nog meer te bewegen. Als ze een half uur tot een uur extra bewegen, zou het zo maar kunnen dat ze 1,7 jaar langer leven.

Bron: TheDailyMail.co.uk

5 redenen waarom we niet naar de sportschool durven te gaan

nietnaarsportschooldurvengaan

 

Uit Brits onderzoek onder 1.000 mensen die nooit naar de sportschool gaan, blijkt dat de helft niet naar de sportschool durft te gaan. Zo blijkt een op de vier het minder erg te vinden om een prik te krijgen of in dezelfde ruimte van een spin te zijn dan naar de sportschool te gaan. En een derde levert liever een dag zijn telefoon in dan alleen naar de sportschool te gaan.

Lees ook:Zo verzet je je tegen de 5 meest gemaakte smoesjes om niet te sporten

Waarom durven we niet naar de sportschool te gaan?

Dit zijn de 5 meest genoemde redenen om niet naar de sportschool te gaan:

  1. Omdat je bang bent om er stom uit te zien vergeleken met andere sporters.
  2. Omdat je je zo bewust bent van jezelf als je tussen andere sporters staat.
  3. Omdat andere mensen een oordeel hebben over je lichaam.
  4. Omdat je niet precies weet hoe een fitnessapparaat werkt.
  5. Omdat je denkt dat je niet sterk of fit genoeg bent om de fitnessapparaten aan te kunnen.

 

Helemaal zen op Formentera

formentera zen

 

Zit je nog na te denken over een ontspannend weekend weg in het najaar? Formentera heeft het perfecte klimaat en is bovendien een schitterend eiland om weer even bij te tanken.

Lees ook:10 manieren om een opgejaagd gevoel te verminderen

Formentera Zen

formentera zen

Het is dé ideale omgeving om helemaal tot rust te komen tijdens het Formentera Zen-weekend. Tijdens dit 3 daagse event kun je genieten van een keur aan activiteiten waaronder, yoga, pilates, mindfulness en aromatherapie.

Tevens worden er lezingen gegeven over deze onderwerpen maar ook over bijvoorbeeld anti-gymnastiek, het Paleo- en het Eco-dieet. Daarnaast kan men deelnemen aan wandelingen en duiken en kan men een markt bezoeken met biologische streekproducten

Je komt weer helemaal zen terug!

Win een yogamat voor plantfulness, yoga omgeven door planten

plantfulness

 

Yoga op house-muziek, wijn- of bieryoga, hatha, yin of stressreliefyoga. Er zijn heel veel soorten yoga die je kunt beoefenen. Er is nu ook plantfulness: yoga omgeven door planten. Luchtzuiverende planten kunnen je een positieve mentale boost geven.

Lees ook:Zo hard stijgt de populariteit van yoga

Online lessen plantfulness

Intratuin start met online lessen plantfulness. De lessen zijn ontwikkeld met I love yoga-experts die alles weten over yoga, meditatie en mindfulness. Yoga en mindfulness docent Thirza van de Hoef geeft inspirerende en rustgevende sessie die 10 tot 20 minuten duren. De classes zijn gebaseerd op het gegeven dat planten zorgen voor ontspanning; kijken naar groen stimuleert de zintuigen en reduceert stress. Door groen om je heen, stimuleer je daarnaast ook je creativiteit en neemt de concentratie toe.

Enthousiast geworden over plantfulness? Neem een kijkje op intratuin.nl.

Win een yogamat!

plantfulness

Natuurlijk kan een goede yogamat bij deze classen niet ontbreken. Santé mag 5 matten van I love yoga weggeven. Vul onderstaand formulier in om kans te maken!

Deze winactie loopt tot en met 18 september 2019.

Wandelen met Arie Boomsma tijdens de Healthy Academy Walk

healthy acadamy walk

 

Het is niet zomaar een wandeling, je krijgt als het ware een masterclass met inspirerende sprekers, maar dan tijdens een wandeling.  Ieder spreker neemt tijdens de wandeling 20-30 minuten voor zijn rekening met thema’s als geluk, gezondheid en succes. Ze zijn te horen door een koptelefoon die aan de deelnemers wordt uitgedeeld.

Sprekers

Sprekers die je te horen krijgt, zijn:

  • Multi-ondernemer Nini Pierson, hoofdredacteur van het online magazine Bedrock. Ook startte ze samen met haar man de saladbarketen SLA.
  • Topsporter en deelnemer van Expeditie Robinson, Gregory Sedoc, vertelt alles over succes.
  • En Ap Dijksterhuis, psycholoog, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen en schrijver van het boek ‘Het slimme onderbewuste’ vertelt meer over geluk en waarom we daarnaar streven.

Geluk

In het september-nummer van Santé dat vanaf 10 september aanstaande in de winkel ligt, zegt hij over geluk: “Er zijn talloze definities over geluk. De leukste vind ik: geluk is graag willen wat je al hebt. Of serieuzer: geluk is een gemoedstoestand. Je bent rustig in je hoofd, ervaart geen zorgen, hebt geen stress, je voelt je op je gemak en je doet voornamelijk dingen die je leuk vindt.”

Wandel mee!

Heb je zin gekregen in een inspirerende en verfrissende wandeling, waarbij verrijking centraal staat? Geef je dan op voor de Healthy Academy Walk via www.healthyfest.nl.

Activity trackers helpen helaas niet bij afvallen

activitytracker

 

Het lijkt zo handig om met activity trackers bij te houden hoeveel stappen je per dag neemt of om te controleren hoe het met je bloeddruk en cholesterol zit. Het zou je motiveren om gezonder te gaan leven en een beter inzicht te laten krijgen wat betreft je gezondheid. Maar nu blijkt uit onderzoek van de universiteit van Florida dat een activity tracker zelden leidt tot het verlies van overtollige kilo’s.

Lees ook: Ik weet het wel, ik moet het gewoon even doen

Onderzoek naar activity trackers

Na het analyseren van zes onderzoeken waarbij zo’n 1.600 mensen waren betrokken, kwam naar voren dat er bij geen enkele deelnemer een significante daling van het cholesterolgehalte of de bloeddruk te zien was, meldt Het Laatste Nieuws.

Verrassend resultaat

Dr. Jones, professor aan de school van Health Services Research, is verrast over de onderzoeksresultaten. Hij dacht dat de activity trackers op een bepaald moment zouden helpen om af te vallen “omdat ze mensen meer in beweging brengen, maar dat klopt dus niet. Ze kunnen mensen motiveren om hun zittende levensstijl aan te pakken, maar in werkelijkheid passen mensen hun levensstijl bitter weinig aan ondanks de activity trackers.”

Is het verstandig om te sporten als het warm is?

sporten als het warm is

Je kunt sporten als het warm is. In landen waar het veel warmer is, wordt er ook gesport. Ze zijn in warme landen wel een stuk beter gewend aan hoge temperaturen. De belangrijkste vraag is of jouw lichaam eraan gewend is. Train je niet zo veel of intensief, dan kun je met warm weer beter rustdagen inlassen. En heb je gezondheidsproblemen? Dan is sporten niet verstandig.

Pas je training aan

Wil je toch sporten, ga dan bij voorkeur ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds laat. Op het heetste moment van de dag loop je veel meer risico op uitdroging, verbranding of een zonnesteek. Ga niet voor HIIT, maar doe een training die een paar tandjes rustiger is. Sporten op het gras of in het bos voelt bovendien iets minder warm dan op asfalt. Of wat dacht je van zwemmen?

Lees ook: Hoe ga je om met warmte?

Zorg dat je geen dorst krijgt

Drink veel. Echt veel. Bij voorkeur drink je al voordat je dorst krijgt, want op het moment dat je dorst hebt, drink je eigenlijk al te laat. Drink ook voor en na de training.

Bescherm jezelf

Smeer jezelf in met SPF en draag een pet om je hoofd te beschermen. Probeer in de schaduw te blijven. Minder kleding is niet noodzakelijk beter. Draag liever een beetje een bedekkende, maar luchtige outfit.

Lees ook: Waarom zweet de één meer dan de ander tijdens het sporten?

Naar de sportschool

Sommige sportscholen hebben airco. Daar zal je training een stuk aangenamer zijn en kun je na je training rustig bijkomen. Hou er wel rekening mee dat je lichaam na het sporten meer moeite heeft om zich af te koelen. Als je zo koel mogelijk wil slapen, kun je vlak daarvoor beter niet meer sporten.

Accepteer dat het minder goed gaat

Heeft trainen met deze hitte echt zin? Misschien is het meer de moeite waard om te relaxen met een drankje. Ga je toch sporten, luister dan heel goed naar je lichaam en accepteer dat het tempo een stuk lager ligt dan normaal.

Lees ook: 8 tips om muggen weg te houden

Beeld: Shutterstock