Zo krijg je je sportmojo weer terug

 

Probeer eens iets nieuws

Drie keer per week op de loopband of een sport doen waar je niet zo goed in bent, dat is voor niemand leuk. Wissel daarom regelmatig je routine af en ontdek je talenten.

Zo doe je het:

Volgens onderzoek van de Universiteit van Rocherster stijgen je energiepeil en motivatie door drie aspecten: autonomie (zelf bepalen wat je doet), verbondenheid (je geliefd voelen) en bekwaamheid (iets doen waar je goed in bent). Ook uit onderzoek van Psychology of Sport & Movement blijkt dat als je zelf je sportroutine kiest, je meer herhalingen doet en meer plezier beleeft. Bepaal dus elke week zelf wat je gaat doen, zoek een sport waar je aanleg voor hebt of ga met een vriendin.

Tip: in de vier grote steden kun je gebruik maken van Onefit: een membership voor één vaste prijs waarmee je onbeperkt lessen kunt volgen bij allerlei verschillende sport- en yogascholen. One.fit/nl-nl

Lees ook:Motivatietips om hard te lopen in de kou

Stel (extra) doelen

Door specifieke of extra doelen te stellen, kun je je sportmojo behouden.

Zo doe je het:

‘Ik wil fitter worden’ of ‘Ik wil afvallen’ zijn vage, abstracte doelen. Door ze specifieker te maken (‘Ik wil volgende maand een kilo kwijt zijn’ of ‘Ik wil vijf kilometer kunnen hardlopen zonder pauzes’) heb je een duidelijk doel voor ogen. Het helpt om jezelf wekelijks of maandelijks te meten. Vooruitgang zien geeft een boost aan je sportmojo. Daarnaast: ‘Ik wil afvallen’ is negatief geladen. Koppel liever een positief geladen doel aan het sporten, zoals: ‘Ik wil van de buitenlucht genieten en mij energiek en zelfverzekerd voelen.’ Zo krijgt sporten extra voordelen: meer in de natuur zijn, vaker met je hond op pad, meer tijd met die ene vriendin doorbrengen, de omgeving van je nieuwe woonplaats beter leren kennen, enzovoort.

Ruim obstakels uit de weg

Eenmaal op de bank geploft na een lange dag is het lastig om jezelf te motiveren om een uurtje te gaan bewegen. Maak het jezelf daarom zo makkelijk mogelijk.

Zo doe je het:

Neem je sportkleding mee naar je werk en doe aan meal prepping, zodat je nooit met een lege maag in de sportschool staat. Kies een sportschool dicht bij huis of werk, of kies er een die op de route ligt. Zorg ervoor dat je sporten in je levensstijl opneemt: maak vrienden in de sportschool, doe mee aan evenementen die de sportschool organiseert en schrijf je in voor wedstrijden.

Maak er een spel van

Uit onderzoek van Mayo Clinic blijkt dat een financiële beloning helpt om meer te sporten. De proefpersonen die twintig euro zouden ontvangen als ze binnen een bepaalde tijd de meeste kilo’s verloren, deden het overduidelijk beter dan de groep die geen beloning kreeg.

Zo doe je het:

Maak er een spelletje van met je (sport)vrienden. Het groepje/het duo/de persoon die aan het eind van de maand de meeste sporturen heeft gemaakt, wint. Ook leuk: allemaal eenzelfde sporthorloge aanschaffen en elkaar uitdagen voor challenges.

Bron: Santé november 2019, tekst: Mara Ruijter