Welke sport ga jij doen? 5 work-outs en hun voordelen!

 

In dit artikel laten we je vijf populaire trainingsvormen zien, gepaard met hun voor- en nadelen. Het geeft je een duidelijk beeld en zo kan je vervolgens een afgewogen beslissing maken.

Het is een mix die sommigen voor hun plezier doen, en anderen om bepaalde doelen te halen. Je maakt zo niet alleen de leukste, maar in sommige gevallen ook de meeste efficiënte keuze (bv. om af te vallen).

Sporten is gezond!

Om te beginnen zou eigenlijk iedereen aan sport moeten doen. Zo zijn er tal van onderzoeken te vinden die uitwijzen dat je algehele gezondheid ervan een flinke boost krijgt.

Het maakt je ook gelukkiger! Mensen die sporten hebben vaak meer kracht, energie en uithoudingsvermogen en dragen bij aan een beter welzijn.

Ga onderstaand rijtje work-outs eens af en ga er daarna lekker mee aan de slag!

5 work-outs voor je op een rij!

We laten je hieronder 5 veelvoorkomende trainingsvormen zien, met hun plus- en minpunten.

Sportschool

De sportschool induiken om er vervolgens met spierbundels, sixpack en een glimlach op je gezicht weer uit te lopen. Het zal niet in een dag gebeuren, maar wel zolang je maar elke keer blijft gaan! Je ziet daarom tegenwoordig ook steeds meer mensen naar de sportschool gaan.

Voordelen: meer kracht, meer conditie, meer uithoudingsvermogen, meer energie, gezonder, vaak een gelukkiger gevoel en meer zelfvertrouwen.

Nadelen: kans op blessures (bij verkeerde uitvoering).

Het vergt wel de nodige discipline, om ook echt de resultaten ervan te zien en merken! Je hebt zat mensen die eraan beginnen, en dan een paar weken niet komen. Je maakt de keuze zelf, maar het beste is om minimaal 3 keer per week naar de sportschool te gaan.

Cardiotrainingen

Ze worden vaak gedaan om meer conditie te krijgen, maar ook de vetverbranding boosten is een belangrijke reden. Denk aan verschillende varianten denken zoals bv. hardlopen, crosstraining, spinning, roeien of traplopen. De meeste sportscholen staan er vol mee en je kan ze tegenwoordig ook makkelijk zelf aanschaffen voor thuisgebruik.

Voordelen: je bouwt meer conditie op, veel variaties, vetverbranding gaat omhoog.

Nadelen: vetverbranding is bij sommige varianten hoger, en anderen lager.

HIIT

HIIT (High Intensity Interval Training) is veel effectiever dan cardio. Het is wel belangrijk is dat de uitvoering ervan klopt. Je gaat namelijk in korte tijd grote krachtsexplosies leveren, afgewisseld met periodes van rust. De trainingen duren meestal ook niet zo lang en je kan tussen de 10 en 30 minuten al klaar zijn (afhankelijk van de training en niveau). Je verbranding zal niet alleen tijdens, maar ook na de trainingen hoger zijn.

Voordelen: hoge vetverbranding, opbouwen van kracht, leuk en gevarieerd.

Nadelen: het is belangrijk op de juiste manier te starten, anders haal je er niet alles uit.

4. Kickboksen

Kickboksen wordt steeds populairder en zie je steeds vaker op het rooster in ‘gewone’ sportscholen staan. Het is natuurlijk heel wat anders dan de meeste andere sporten en je moet het wel echt leuk vinden. Verder is het overigens niet zo dat je meteen wedstrijden hoeft te doen, er zijn tal van mogelijkheden. Wat kenmerkend is, is dat conditie ook hier een belangrijke rol speelt. Daarbij bouw je kracht op en leer je veel trap- en stoot technieken, maar ook verdedigingstactieken.

Voordelen: je leert alle technieken van het kickboksen, bouwt meer conditie op, sport samen in groepsverband, krijgt meer kracht.

Nadelen: bij fanatiek kickboksen kan je weleens tegen een blessure oplopen (blauwe plekken, schaafplekken, tot sporadisch andere blessures).

Je kan naar een echte kickboks-gym gaan of de meeste andere sportscholen. Voor verschillende vechtsporten (dus ook kickboksen) heb je meestal ook de nodige spullen nodig. Je kan op deze website zien om welke dingen het gaat.

Hardlopen of duursport

Er zijn een hoop mensen die hardlopen leuk vinden, of het om andere redenen doen. Nu kan het zijn dat je ervan geniet en mee wilt doen aan hardloopevenmenten. Zo zijn er marathons, stedenrondes of lopen door natuurgebieden. Hen hiervoor kan het soms handig zijn een goede voorbereiding te treffen.

Veel mensen doen het ook om af te vallen. Je verbrandt zeker calorieën met hardlopen. Hoe intensiever en langer je rent, hoe meer opgeslagen lichaamsvet je verbrandt. Het is echter niet de meest efficiënte manier om je ververbranding te verhogen. Hiervoor zijn sommige andere sporten nog net iets beter geschikt.

Voordelen: lekker in de buitenlucht rennen of op een loopband, meer conditie opbouwen, verschillende leuke rondes, gezellig om samen te doen, meer kracht opbouwen.

Nadelen: kosten liggen iets hoger voor een goede voorbereiding (hardloopschoenen, outfit, wearables), minder blessurevrij dan andere sporten bij foutieve uitvoering en voorbereiding, niet de meest effectieve manier van je vetverbranding verhogen.

Met welke sport ga jij beginnen?

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een hoop andere sporten, maar we hebben nu een paar populaire sporten uitgelicht. We raden je aan om in ieder geval ergens mee te beginnen. Zo pluk je er snel de vruchten van!