Dit kan voor rugklachten zorgen tijdens het hardlopen

 

Rugklachten is een hele ‘normale’ blessure waar hardlopers last van kunnen krijgen, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Rugpijn waar zo’n 80 procent van de volwassenen last van heeft, is heel normaal onder hardlopers. Maar wat kan die pijn veroorzaken?

Lees ook:3 redenen om je rugspieren te trainen

Gespannen schouders

Gespannen schouders is een van de oorzaken van rugpijn tijdens het hardlopen. Probeer je schouders te ontspannen en haal rustig adem. Fysiotherapeut Carly Graham: “Door de schouders te ontspannen en je ribben laag in je buik te drukken, komt je ruggengraat in een neutrale houding.” Volgens Graham is het belangrijk om te ontspannen tijdens het hardlopen om rugklachten te voorkomen.

Je loopt te vaak hard

Als je je hardloopschema wat opschroeft door langer te hardlopen of sneller te gaan, wordt je lichaam meer belast. Bouw het langzaam op en ga niet ineens te lang of te snel van start.

Bilspieren

Als je bilspieren niet sterk genoeg zijn, kun je andere spieren in je lichaam overbelasten, zoals bijvoorbeeld je rugspieren. Met deze bilspieroefeningen kom je al een heel eind.

Buikspieren

Maar niet alleen de sterkte van je bilspieren speelt een rol bij rugklachten, ook je buikspieren zijn van groot belang. Je core kun je trainen met deze buikspieroefeningen. Maar beter is om te planken om je core te stabiliseren!

Bron: Livestrong.com