10 redenen waarom je geen gewicht verliest

 

1. Van sporten krijg je honger

Met sporten verbrand je calorieën, maar van hard werken in de sportschool krijg je ook trek. Voor en/of na het sporten is het verstandig een tussendoortje te nemen, let erop dat je voor voedzame tussendoortjes kiest, die niet te veel calorieën bevatten.

Lees ook:Wetenschappelijk bewezen: noten helpen bij afvallen

2. Je beloont jezelf te vaak

Nadat je gisteravond een bootcamp hebt gedaan of extra gezond hebt gegeten, heb je vandaag wel wat iets te snacken verdiend. Dat verdien je zeker, maar pas op dat je niet in de valkuil stapt om hierin door te slaan. Sporten is geen excuus om meer ongezond te eten.

3. Je bent gespierder geworden

Het zou heel goed kunnen dat je bewuste levensstijl wél effect heeft, maar dat je het niet terug ziet op de weegschaal. Als je vet verloren bent en meer spieren hebt gekregen, raak je niet per se kilo’s kwijt, je kunt zelfs zwaarder wegen, maar je lichaam verandert wel degelijk op een positieve manier.

4. Je eet een overdaad aan gezond eten

Noten, pure chocolade, avocado, deze producten passen stuk voor stuk in je gezonde levensstijl. Vergis je alleen niet, een hele avocado bevat bijvoorbeeld meer dan 200 calorieën. Houd dus ook wanneer je gezonde en natuurlijke producten eet de balans in de gaten.

5. Je eet niet bewust

Eten gaat vaak gedachteloos: dineren op de bank, onderweg een broodje naar binnen proppen, een tussendoortje omdat je je verveelt. Stop ermee en wees bewust van wat je eet en wanneer. Neem er de tijd voor. Meer tips voor mindful eten. Bewust eten betekent voor ons ook af en toe iets lekkers en ongezonds eten, maar daar dan wel keihard en bewust van genieten.

6. Je beweegt wel, maar niet intensief genoeg

Een pilatesles of een stevige wandeling zijn goed voor je gezondheid en lichaam. Wil je echt gewicht verliezen, dan zul je het tempo toch moeten opvoeren. Hardlopen, spinnen, intervaltraining en cardio zetten je lichaam aan het werk. Deze trainingsvormen zijn net wat effectiever als je kilo’s kwijt wilt.

7. Je drinkt frisdrank

Veel drankjes zijn niet zo goed voor je als je denkt. Probeer zoveel mogelijk frisdrank en zoete sappen uit pak te vervangen door water en groene thee. Maak er een gewoonte van om voor het eten een groot glas water te drinken. Hierdoor heb je sneller een vol gevoel, waardoor je jezelf tijdens de maaltijd niet overeet.

8. Je partner is niet op de gezonde toer

Samen bewust leven is een stuk makkelijker dan alleen. Het is juist extra lastig als je partner ongezonde boodschappen in huis haalt, iedere avond een zak chips eet en liever hebt dat je thuisblijft, in plaats van dat je gaat hardlopen. Het belangrijkste? Praat erover met je partner, zodat hij/zij je kan supporten.

9. Je eet te weinig

Honger jezelf niet uit en probeer geen calorieën te sparen voor ‘later ‘ op de dag. Eet gezonde porties en eet genoeg tussendoortjes om eetbuien te voorkomen. Heb je hier moeite mee? Een diëtist kan je helpen een gebalanceerd voedingspatroon samen te stellen.

10. Je bent te ongeduldig

Om gewicht te verliezen heb je een lange adem nodig. Je moet soms ook best streng zijn voor jezelf. Als je jezelf maar half aan je eet- en/of sportplan houdt, kun je geen optimaal resultaat verwachten. Zorg er daarom voor dat je een realistisch plan hebt, waarin een keer zondigen best mag en kan. Zo houd je het langer vol en blijft het leuk.