5 foods die constipatie kunnen veroorzaken

foods-oorzaak-constipatie

 

Ai, we weten allemaal hoe naar en pijnlijk het is als je lastig naar het toilet kunt. Maar hoe kan het toch dat je constant darmklachten blijft houden? Er zijn verschillende soorten eten die hieraan kunnen bijdragen. Daarom hebben wij je hieronder voor je uitgewerkt, zodat jij precies weet welke foods jij beter kan vermijden als je stoelgangproblemen hebt.

 

Lees ook: ‘Buikpijn na het eten: dit zijn de meest voorkomende oorzaken’

1. Zuivel

Dat kaasplankje ziet er misschien heerlijk uit, maar als je last van je darmen hebt, kan je die misschien beter laten staan. Caseïne, een eiwit die je in zuivelproducten kan vinden, kan niet door iedereen even goed verteerd worden. Daardoor ontstaan er darmproblemen zoals constipatie wanneer je hebt genoten van bijvoorbeeld een bakje ijs of selectie van heerlijke kazen. Heb je last van een lactose-intolerantie? Dan kan het eten van zuivel juist het tegenovergestelde effect hebben en zal je veel tijd op het toilet doorbrengen.

2. Magnetron maaltijden, bevroren maaltijden en voorverpakt voedsel

Het is natuurlijk heel makkelijk om snel iets op te warmen als je een lange dag hebt gehad of ineens eters over de vloer krijgt, maar misschien moet je je toch even bedenken voordat je de magnetron aanzet. Magnetronmaaltijden, bevroren maaltijden en voorverpakt voedsel bevatten over het algemeen namelijk veel vet, zout en suiker, maar weinig eiwitten. Een teveel aan zout zorgt ervoor dat je cellen vocht vasthouden, waardoor je darmen niet genoeg vocht bevatten om je stoelgang naar de uitgang te kunnen duwen. Bekijk daarom goed de etiketten op de producten die je wil kopen voordat je ze in je boodschappenmandje legt.

3. Gefrituurd eten

Soms ontkom je er niet aan om door de drive-in te rijden (of je kan de verleiding gewoon niet weerstaan, we snappen het). Maar veel gefrituurd voedsel, zoals frietjes of kroketten, zijn niet zo aardig voor je maagdarmstelsel. Deze foods bevatten namelijk weinig vezels en veel vet en zout. Hierdoor kan je lichaam ze lastiger verwerken en daarom zijn ze moeilijker te verteren. Ook kan dit soort voedsel je stoelgang een stuk harder maken, waardoor het pijnlijker wordt om naar het toilet te gaan. Misschien toch verstandig om gefrituurde snacks voorlopig te vermijden…

4. Geraffineerde granen

Geraffineerde granen, zoals witbrood, crackers, pasta en witte rijst, kan je misschien beter vermijden als je niet op darmklachten zit te wachten. Deze producten kunnen de boel namelijk flink verstoppen, want ze bevatten weinig vezels en veel gluten, waar veel mensen gevoelig voor zijn. Sterker nog: constipatie is een van de meest voorkomende bijwerkingen van overgevoeligheid voor gluten. Kies daarom voor volkoren producten wanneer je rijst- of pastagerechten maakt en sla het witbrood een keertje over tijdens de lunch.

5. Verzadigde vetten

Alhoewel het gezond is om bepaalde vetten in je eetpatroon te hebben, lijkt het erop dat we vaak te veel ‘slechte’ vetten eten. Een eetpatroon waar veel verzadigde vetten in zitten kan sneller constipatie veroorzaken en dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt. Probeer daarom producten als vet rundvlees of varkensvlees en tropische oliën (zoals kokosolie en palmolie) niet te veel te gebruiken. Dat zullen je darmen je in dank afnemen!

Bron: Livestrong.com

Dit is het effect van een verkeerde houding op je lichaam

verkeerde-houding-effect-lichaam

 

Alhoewel we vaak urenlang met onze telefoons in onze handen zitten of achter onze computer aan het werk zijn, denken we vaak niet bewust na over onze houding. Maar een slechte houding kan veel verschillende effecten op je lichaam hebben waar je langdurig last van kan hebben. Wij lopen ze allemaal voor je door van top tot teen – lees je mee?

Lees ook: ‘3 redenen om je rugspieren te trainen’

Je hoofd en nek

Een slechte houding zorgt voor spanning op je achterhoofd. Daardoor komt er ook spanning te staan op zenuwen in die regio, waardoor je er hoofdpijn van krijgt. Daarnaast kan je een zogenaamde ‘sms-nek’ krijgen door constant naar beneden op je telefoon te kijken. Met elke tweeënhalve centimeter die je je hoofd naar beneden beweegt, verdubbel je het gewicht wat het topje van je ruggengraat moet dragen. Wanneer je je hoofd recht omhooghoudt (in lijn met je schouders), weegt hij ongeveer 10 pond, maar zodra je je hoofd een … naar beneden beweegt, weegt hij al 10 pond. Al dat extra gewicht komt op je nek te liggen en staat dus gegarandeerd voor nekpijn.

Je kaak

Je hoofd constant naar voren of beneden buigen zet spanning op je spieren rond je kaakgewricht, waardoor je kaakpijn kan krijgen en moeite kan hebben met het openen van je kaak. Gelukkig kan het aanpassen van je houding ervoor zorgen dat deze pijn wordt verholpen!

Je bloedcirculatie

Een slechte houding zet extra druk op je bloedvaten. Hierdoor kan het bloed niet zo vrij door je lichaam heen circuleren als normaal, waardoor je je moe en energieloos kan gaan voelen. Ook moeten je spieren en gewrichten harder werken dan normaal om je slechte houding te compenseren, waardoor je nog sneller moe en energieloos wordt. Deze vicieuze cirkel kan gelukkig doorbroken worden door aan je houding te werken.

Je schouders

Ook heeft een slechte houding effect op je schouders. Je kan dankzij de spanning op je rotator cuff, de groep spieren die je bovenarm verbinden met je schouder, een schouderinklemming oplopen. Wanneer je hier niets aan doet, kan het zelfs leiden tot een daadwerkelijke scheur die gepaard gaat met veel pijn en een zwakkere schouder.

Je rug

Een gezonde rug heeft drie natuurlijke buigingen: een inwaartse buiging bij je nek, een uitwaartse buiging bij het bovenste deel van je rug en een inwaartse buiging bij je onderrug. Als je zit of rechtop staat, help je deze buigingen aan te houden. Als je in elkaar zakt, komt er spanning op de spieren rondom deze buigingen te staan, wat pijn kan opleveren. Wat de pijn kan verergeren zijn zwakke buikspieren, omdat zij de spanning van het verslappen niet kunnen opvangen. Hierdoor komt alle spanning op je ruggengraat te staan. Oftewel, probeer rechtop te zitten en te staan!

Je ademhaling

Wanneer je een slechte houding hebt, kan dat ervoor zorgen dat je borst samentrekt, waardoor je diafragma zich niet compleet kan openen tijdens het ademhalen. Ook wees een onderzoek uit het Journal of Physical Therapy Science uit dat een houding waarbij je hangt of je hoofd veel naar voren beweegt je longcapaciteit doet afnemen. Hierdoor krijg je niet de zuurstof binnen die je nodig hebt, waardoor je je sneller uitgeput zal voelen.

Je spijsvertering

Gaan hangen na een maaltijd kan maagzuur veroorzaken, aangezien maagzuur erdoor in de verkeerde richting – namelijk omhoog via je slokdarm – kan worden gedrongen. Ook worden je bloedvaten in je maagdarmstelsel samengeperst door het hangen, waardoor je spijsvertering ook kan vertragen. Zorg er daarom dus voor dat je na een maaltijd rechtop blijft zitten en staan of gaat wandelen om je spijsvertering op gang te krijgen.

Je onderlichaam

Wanneer je niet rechtop staat en loopt, leun je licht naar voren en loop je dus licht gebogen, waardoor je kniepijn kan oplopen. Er komt namelijk spanning op je gewrichten te staan en je heupen staan hierdoor niet op een lijn. Dit zorgt ervoor dat je knieschijf niet soepel over je scheenbeen of dijbeen heen kan bewegen. Daarnaast kunnen ook je voeten en enkels hierdoor niet langer op een lijn gaan staan, waardoor je een ontsteking in je hiel- en voetspieren kan oplopen.

Bron: Livestrong.com

 

Wat je moet weten over endometriose

endometriose

 

Wat is endometriose?

Als er tijdens de menstruatie baarmoederslijm buiten de baarmoederholte terechtkomt, wordt dit meestal door je lichaam opgeruimd. Bij sommige vrouwen gebeurt dit niet en dan kan het uitgroeien tot één van in totaal drie verschillende endometriosevormen.

  1. De eerste vorm is oppervlakkige endometriose met kleine vlekjes op het buikvlies. Deze vorm komt vaak voor en geeft gelukkig lang niet in alle gevallen klachten.
  2. Een tweede vorm is het ontstaan van cysten in of op de eierstokken, waardoor verklevingen ontstaan en de functie wordt belemmerd.
  3. Bij de derde variant ontstaan er verklevingen van weefsel rondom de baarmoeder of tussen de baarmoeder en andere organen zoals de darm, waardoor deze aan elkaar groeien.

Wat zijn de klachten?

Elke vorm heeft een specifiek klachtenpatroon van bijvoorbeeld buik- en darmpijn, problemen bij seks, een moeilijke stoelgang, vermoeidheid en verminderde vruchtbaarheid. Maar in welke vorm dan ook, het is vrijwel altijd cyclusgebonden. De pijn komt opzetten voor of tijdens je menstruatie.

Verschillende klachten van endometriose op een rijtje

  • Pijn vlak voor en tijdens de menstruatie
  • Pijnlijke stoelgang
  • Pijn tijdens of na het vrijen
  • Pijn bij het plassen
  • Pijn in de darmen
  • Vermoeidheid
  • Zwanger worden lukt niet

Wat kun je doen als je last hebt van deze klachten?

Heb je bovenstaande klachten? Dan kan het verstandig zijn om je te laten onderzoeken. Zo kan endometriose worden ontdekt of uitgesloten. Het onderzoek bestaat uit een inwendig onderzoek en als het nodig is, kan er daarna nog een echo gemaakt worden.

Hiermee kunnen de twee ernstigste vormen van endometriose bijna altijd met zekerheid worden ontdekt of uitgesloten. Maar de minder ernstige, oppervlakkige endometriose kan met dit onderzoek niet ontdekt worden. Met een kijkoperatie is de lichte vorm wel op te sporen en zelfs direct te behandelen, maar vaak is dat niet de moeite waard, omdat de plekjes weer terugkomen na een menstruatie.

De behandeling

De anticonceptiepil kan verlichting geven. Vooral het doorslikken van de pil kan een slimme methode zijn. Dan menstrueer je niet, verlies je geen bloed en heb je dus ook minder of geen klachten. Ook het Mirenaspiraaltje kan soms helpen. Daarnaast bestaan er medicijnen, maar die zijn best heftig. Heb je klachten? Ga naar de huisarts en laat je eventueel doorverwijzen naar een gynaecoloog om de voor jou beste oplossing te vinden.

Cijfers

  • Ongeveer vijftig procent van de vrouwen in de vruchtbare levensfase krijgt een lichte vorm van endometriose. Deze endometriose veroorzaakt geen klachten en hiervoor is geen behandeling nodig.
  • Gemiddeld zit er 9,2 jaar tussen de eerste klachten van endometriose en het moment waarop endometriose door een gynaecoloog wordt vastgesteld.
  • Vijftien procent van de vrouwen met endometriose is jonger dan dertig jaar.
  • In Nederland hebben naar schatting 440.000 vrouwen endometriose.
  • Het verloop van deze aandoening is moeilijk te voorspellen. Bij sommige vrouwen geneest het spontaan, bij anderen breidt het zich juist verder uit.
  • De aanmaak van baarmoederslijmvlies stopt zodra je in de overgang komt. Ook het slijmvlies buiten de baarmoeder groeit dan niet meer, dat is het moment dat de endometriose tot rust komt.

Je kunt een verhoogde kans hebben als…

•    jouw moeder of zus endometriose heeft.
•    je al heel jong begon te menstrueren.
•    je pas laat in de overgang komt.
•    je nog niet zwanger bent geweest.
•    jouw cyclus kort is waardoor je vaak menstrueert.

Bron: Archief