8 oorzaken van vermoeidheid die niets met slaap te maken hebben

Ook als je iedere nacht genoeg uren pakt kun je je uitgeput voelen. We hebben verschillende oorzaken op een rijtje gezet. Voel je je voortdurend moe, misschien is er eigenlijk iets anders aan de hand.

1. Te weinig beweging

Als je de hele dag niks hebt gedaan, kun je je daar juist behoorlijk sloom door voelen. Regelmatig bewegen geeft een boost, waardoor je meer energie hebt wat helpt tegen vermoeidheid.

2. Chaos in huis

De afwas is nog niet gedaan, het huis is een puinhoop en je bureau ligt vol spullen. Werken tussen de rommel kan vermoeiend zijn, troep geeft niet bepaald energie. Focussen op een slordige werkplek is een stuk lastiger dan aan een opgeruimd bureau. De oplossing? Even goed schoonmaken en opruimen, zodat je daarna gefocust aan de slag kunt.

3. Teveel suiker

Onze liefde voor suiker is een grote boosdoener. Je krijgt in eerste instantie  veel energie van suiker, maar pas op, dit is tijdelijk. Wanneer je suikerpiek voorbij is, stort je juist in en krijg je nog meer zin in suiker. Toch zin om te snacken? Nootjes zijn een verstandige keuze.

4. Te weinig drinken

Drink je te weinig? Van te weinig vocht kun je last krijgen van hoofdpijn, slechte concentratie en vermoeidheid. Zorg er voor dat je iedere dag anderhalf tot twee liter vocht binnenkrijgt. Houd een flesje water binnen handbereik, dan denk je er sneller aan om genoeg te drinken.

5. Te weinig brandstof

Net als een auto heeft ons lichaam brandstof nodig. Zonder eten word je er niet fitter op. Het is belangrijk dat je gedurende de dag voldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Zorg voor genoeg koolhydraten en eiwitten en neem af en toe een gezond tussendoortje.

6. Cafeïne

Je zou denken dat je van koffie juist energie krijgt en alert wordt, maar teveel cafeïne is ook niet goed. Van een overdosis koffie kun je juist moe worden. Beetje koffieverslaafd? Bouw dan het aantal kopjes koffie per dag rustig af, anders kun je wel eens last krijgen van ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn.

7. Stress

Heb je iedere dag te veel aan je hoofd? Staat je agenda bomvol en heb je het gevoel dat je tijd tekort komt? Dan kun je misschien onbewust last hebben van chronische stress. Zorg dat je af en toe een moment van rust neemt. Meditatie kan bijvoorbeeld helpen ontspannen.

8. IJzertekort

Als je niet genoeg ijzer binnenkrijgt kan dat leiden tot bloedarmoede. Wanneer er sprake is van bloedarmoede betekent het dat je lichaam te weinig rode bloedcellen heeft om zuurstof te verspreiden, daardoor raak je vermoeid. Om dit te voorkomen is het verstandig om ijzerrijk voedsel te eten. Broccoli, sperziebonen, volkorenbrood en rundvlees zit boordevol ijzer.

Tekst: Rosemarijn Zandt | Beeld: Shutterstock