Zo slaap je lekker ondanks alle stress

 

Soms lig je maar te woelen in bed, omdat je last hebt van stress. Slaap is dan vaak ver te zoeken. Maar misschien kun je met deze tips toch wat rust in je hoofd krijgen en wat nodige uren slaap pakken.

Lees ook:Zo’n grote invloed heeft je slaaphouding op je slaap

Doe het rustig aan voor het slapen

Doe het zo’n een á twee uur voordat je gaat slapen, rustig aan. Dim de lichten en relax. Ga een boe lezen, doe ontspannende yoga-oefeningen of neem een warm bad. Als je toch iets intensiefs moet doen, probeer dit dan toch op een zo rustig mogelijk manier te doen.

Geen cafeïne in de middag

Wees terughoudend met drankjes die cafeïne bevatten, zoals cola en koffie. Ben je een slechte slaper dan kunnen deze dranken er de oorzaak van zijn. Probeer deze drankjes een maand niet te drinken en kijk wat het effect is op je slaap. En let ook op andere producten die cafeïne kunnen bevatten, zoals chocolade en thee. Ga liever voor kruidenthee, water of cafeïnevrije koffie.

Avondeten

Eet niet te zwaar of te vet in de avond, maar zorg dat je een eiwitrijke maaltijd hebt met bijvoorbeeld kip, ei, rijst en spinazie. In deze voedingsmiddelen zit een bepaald eiwit dat ervoor zorgt dat je beter in slaap valt.

Regelmatig schema

Ga elke avond rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op. Uit onderzoek is gebleken dat regelmaat in deze tijden ervoor zorgt dat je een betere nachtrust hebt.

Concentreer je op je ademhaling

Als je last hebt van stress dan wil je het liefst een beetje tot rust komen als je gaat slapen. Dit kun je doen door je op je ademhaling te concentreren. Door dit te doen, word je wat rustiger.

Licht en geluid

Zorg dat je kamer goed verduisterd is. Een oogmasker kan ook voor complete verduistering zorgen. Gebruik ook oordoppen om vervelende geluiden buiten te sluiten. Vind je het juist lekker om met een achtergrondgeluid te slapen, doe bijvoorbeeld een ventilator aan.

Neem een warm bad

Uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig nemen van een warm bad stress kan verminderen en slaap kan verbeteren. Neem bijvoorbeeld een bad dat warmer is dan je lichaamstemperatuur en voeg een paar druppels lavendelolie aan het water toe. Blijf ongeveer een half uur in bad om compleet tot rust te komen.

Neem voldoende rust gedurende de dag

Ook al heb je het zo druk, zorg dat je af en toe een korte pauze neemt overdag. Ga een kwartiertje wandelen of blij even wat langer bij de koffiemachine staan. Ga in ieder geval even van dat scherm af of onderbreek even je werkzaamheden om heel even wat anders te doen. Zo kom je veel beter tot rust aan het eind van de dag.