6 interieurtips voor je slaapkamer voor een betere nachtrust

 

Heb jij soms wat moeite met in slaap komen en heb je alle huis-tuin-en-keukenmiddeltjes geprobeerd? Misschien ligt het wel aan jouw slaapkamer. Want ja, ook de omgeving waar je slaapt kan uiteraard beïnvloeden hoe snel en diep je slaapt. Daarom hebben wij een lijstje met handige do’s voor je gemaakt om jouw slaapkamer zo sleep proof mogelijk te maken.

Lees ook: ‘6 stretchoefeningen die je helpen beter te slapen’

1. Haal onnodige items van je nachtkastje

Rommel draagt bij aan stress. Goede reden dus om je nachtkastje eens goed te declutteren; heb je echt vijf boeken, twee opladers en het bordje van je ontbijt nodig als je gaat slapen? Precies. Maak daarom je nachtkastje leeg en gebruik hem voortaan alleen voor het broodnodige, zoals een glas water en je favoriete boek. Ja, je leest het goed: geen telefoon (daarover straks meer).

2. Zorg voor goede gordijnen

Wanneer er licht doordringt in je slaapkamer, kan dat uiteraard je slaapritme verstoren. Zorg er daarom voor dat je investeert in goede gordijnen. Kies bijvoorbeeld voor verduisterende gordijnen of ga voor een verduisterend rolgordijn met mooie overgordijnen. Zo kan je er in ieder geval voor zorgen dat het daglicht jou ’s ochtends niet te vroeg uit je slaap haalt.

3. Haal je telefoon uit je slaapkamer

Laat ons raden: jij laadt je telefoon op op je nachtkastje of naast je bed? Wellicht is het beter om hem toch iets verder weg te leggen. Blauw licht schermen kunnen namelijk effect hebben op de kwaliteit van je slaap, zelfs als je niet met je telefoon bezig bent. Verplaats hem bijvoorbeeld eens naar een andere kamer (of naar de andere kant van de kamer als je hem gebruikt als wekker).

4. Kies de goede verfkleur

Heb je net je slaapkamer opnieuw ingericht en heb je nu moeite met in slaap vallen? Dat zou zomaar kunnen komen door dat nieuwe kleurtje op je muren. Felle kleuren, zoals rood, paars en geel, geven een kamer energie en zijn dus wellicht niet de beste kleuren om op je slaapkamermuur aan te brengen. Welke kleuren je dan wel kunnen helpen tot rust te komen? Kies voor pastelkleuren, zoals vaalblauw en lila, of aardse kleuren, zoals mosgroen en roestbruin voor een heerlijk serene slaapkamer.

5. Hou het bureau uit de slaapkamer

Je wil je slaapkamer – logisch gezien – associëren met slaap. Door je bureau in je slaapkamer te plaatsen, is er een grote kans dat je je slaapkamer ook met werk en stress gaat associëren. Het is dus een beter idee om je bureau naar een andere slaapkamer (of, als je die niet hebt, naar de woonkamer) te verplaatsen om jezelf alle rust in je slaapkamer te gunnen die je nodig hebt.

6. Zet je bed op de goede plek

Als je in feng shui gelooft, ben je hier waarschijnlijk al bekend mee, maar zo niet: er zijn wat handige tips & tricks voor waar je je bed het beste neer kan zetten voor de beste nachtrust. Kies er bijvoorbeeld voor om je bed tegen een muur te zetten, zo ver mogelijk van de deur af, maar wel zodat je de deur kan zien vanuit je bed. Vaak is een plekje diagonaal van de deur het beste voor je innerlijke rust! Staat jouw bed al op de goede plek?

Bron: Realsimple.com