Afvallen doen we samen!

afvallen

 

Van verantwoord afvallen naar bewust genieten

Door de 1 op 1 begeleiding en het Cambridge Weight Plan Stappenplan® wordt het voor jou ook mogelijk om een gezond gewicht en een gezonde leefstijl te vinden en te behouden, ongeacht hoeveel je wilt afvallen.

Het Cambridge Weight Plan Stappenplan®

is flexibel en helpt jou op een manier die het beste past bij jouw leefstijl. Maatwerk dus. We mixen en matchen: door de Cambridge Weight Plan producten te combineren met gezonde voeding, kun je heerlijke, gevarieerde dagmenu’s samenstellen.

Afvallen doen we samen

Cambridge Weight Plan is met ruim 400 professionele en toegewijde consulenten hét 1 op 1 dieet van Nederland. Elk jaar bereiken tienduizenden vrouwen en mannen hun streefgewicht dankzij ons dieet en de ondersteuning van onze consulenten.

Benieuwd naar het verhaal van Carmen? Bekijk hier haar video.

Meer weten of een afspraak maken?

Ga naar www.cambridgeweightplan.nl en vind een consulent bij jou in de buurt.

We helpen je graag, je staat er niet alleen voor!

Flossen: voor of na het tandenpoetsen?

flossen

 

Voor het tandenpoetsen

Wanneer je eerst flost, voorkom je dat je het vergeet of na het tandenpoetsen te laks bent om te flossen of stoken. Je maakt de tandplak alvast los, zodat de fluoride daarna extra goed zijn werk kan doen tussen je tanden. Of niet?

Lees ook: ‘Last van tandpijn? Hier kan het door komen

Na het tandenpoetsen

Er zijn ook tegengeluiden, zoals: door pas na het tandenpoetsen te flossen, verplaats je de tandpasta naar de ruimtes tussen je tanden en kiezen en dat zou juist effectief zijn.

Hoe zit het?

Afhankelijk van aan wie je het vraagt, kan het antwoord verschillen. Het belangrijkst is dát je flost. Floss je normaal voor het poetsen, maar ben je het vergeten, dan kun je het beter na het poetsen doen dan dat je het overslaat. Tandplak en bacteriën verzamelen zich tussen je tanden. Door iedere dag te flossen, voorkom je dat ze zich opbouwen en houd je je gebit schoon, gezond en verzorgd.

Bron: Goodhousekeeping

Hoeveel calorieën moet ik minder eten om af te vallen?

calorieën afvallen

 

Eet niet te weinig

Het is belangrijk dat je altijd genoeg eet. Wie heel actief is, heeft meer calorieën nodig dan iemand die weinig beweegt. Een voedingsdeskundige kan je helpen bij een advies op maat.

Lees ook:5 tips om meer calorieën te verbranden

De rekensom

Om een halve kilo per week af te vallen zou je 3.500 calorieën minder moeten eten. Dat betekent dat de balans per dag op 500 calorieën minder uit moet komen.

Combineer minder eten met meer beweging

Het is verstandig om die 500 calorieën per dag niet allemaal uit je eetpatroon te schrappen. Je zou bijvoorbeeld 250 calorieën minder kunnen eten én 250 calorieën kunnen verbranden met sporten.

Eet- en beweegdagboek

Wil je je gewicht serieus aanpakken? Dan kan het helpen om een eet- en beweegdagboek bij te houden. Zo weet je precies hoeveel calorieën je binnenkrijgt en verbrandt.

Bron: Fitsugar

Zo maak je je koelkast schoon

koelkast schoon

 

  1. Schakel de koelkast uit. Haal alles eruit en bewaar het in de winter buiten, in de zomer in koeltassen.
  2. Leg een vuilniszak klaar voor dingen die je meteen wilt weggooien. Dit is ook een mooi moment om alle producten te controleren op houdbaarheid.
  3. Verwijder alle plateaus, laden, bakken en rekken en maak ze schoon met
    een sopje (of zet ze in de vaatwasser).
  4. Maak de binnenkant van de koelkast schoon met lauw water en wat schoonmaakmiddel en eventueel een beetje soda. Vergeet de deur en deurrubbers niet. Tip: breng wat talkpoeder aan op de deurrubbers, zo blijven ze soepel.
  5. Maak het afvoergootje schoon met een wattenstaafje. Zit het verstopt, prik het dan door met
    een satéprikker.
  6. Wrijf na met schoon water en maak alles droog met een schone theedoek.
  7. Maak één keer per jaar het rooster aan de achterkant stofvrij met de stofzuiger.

Lees ook:Dit is de ideale indeling van je koelkast

Vier keer per jaar

Maak je koelkast ongeveer vier keer per jaar schoon. Dan blijft hij zuinig z’n werk doen en voorkom je groei van bacteriën.

Muffe lucht

Ruikt je koelkast muf maar heb je geen tijd voor een uitgebreide poetsbeurt? Los een aspirine op in een glas water, zet dit in de koelkast en de vieze geurtjes verdwijnen vanzelf.

Bron: Santé september 2019, tekst: Annemiek de Gier

Roken steeds minder populair in Nederland

roken minder populair

 

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van nieuwe cijfers van denktank OESO, die de ontwikkelingen in 36 voornamelijk westerse landen heeft gevolgd.

Lees ook:Dit is dé manier om te stoppen met roken

Sterke daling in Nederland

In 2017 bleek 17 procent van de mensen van vijftien jaar of ouder elke dag te roken. Tien jaar eerder lag dat percentage nog op 23 procent. Internationaal gezien daalde het percentage van 23 naar 18. In Nederland wordt roken steeds minder populair want in ons land ging de daling dus nog iets even verder, meldt RTLnieuws.nl.

Meest en minste sigaretten

Griekenland en Turkije worden de meeste sigaretten gerookt en in de Verenigde Staten, Canada, Zweden en Noorwegen wordt er minder gerookt.

Overheid

De Nederlandse overheid streeft er zelfs naar het aantal rokers terug te dringen tot 5 procent in 2040.

3 regels voor blijvend gewichtsverlies

blijvend gewichtsverlies

 

1. Het is geen dieet, het is een levensstijl

Als je tijdelijk een dieet volgt en veel sport, maar daarna je oude levensstijl weer oppakt, zullen de kilo’s die eraf waren er waarschijnlijk snel weer aan zitten. Het is belangrijk om veranderingen te maken in je levensstijl, veranderingen die gezond zijn en voor jou zijn vol te houden.

Tip: Uit onderzoek van de Louisiana State University blijkt dat het motiveert om door te gaan als je in het begin resultaat ziet. De onderzoekers stellen dat het helpt om je nieuwe levensstijl streng te starten: schrap bijvoorbeeld de eerste twee weken tijdelijk alle toegevoegde suikers, frisdrank en alcohol. Je zult gewicht verliezen en dat zal je motiveren om je gezonde levensstijl na die twee weken door te zetten.

Lees ook:6 redenen waarom je gewicht schommelt

2. Niet alle calorieën zijn hetzelfde

Honderd calorieën zijn honderd calorieën, toch zijn niet alle calorieën gelijk. Frisdrank zal je honger niet stillen en het levert je lichaam ook geen gezonde voedingsstoffen. Kies in je eetpatroon voor onbewerkte producten, groenten, fruit en gezonde vetten. Deze producten zorgen voor gezonde voedingsstoffen en ze stillen je honger.

3. Sla geen maaltijden over

Crash diëten of per ongeluk expres maaltijden overslaan, heeft op de lange termijn niet het effect dat je hoopt. Je wilt vet verbranden, geen spieren verliezen omdat je lichaam op zijn reserves draait. Gezonder leven draait om regelmatige maaltijden, gezonde voeding, kleinere porties en het probleem waardoor je te veel eet aanpakken.

Kortom, zorg dat je gewicht verliest op een gezonde manier. Zorg goed voor jezelf en je lichaam, zorg dat je genoeg eet en wees niet te streng voor jezelf. Gun jezelf momenten om van je favoriete taart, koekjes of chips te genieten. Alleen zo creëer je een levensstijl die je kunt volhouden, waarbij je niet iedere kilo die je verloren bent er direct weer aan eet.

Bron: Shape.com | Beeld: Shutterstock

Uitstrijkje binnenkort verleden tijd?

uitstrijkje

 

Het is voor heel veel vrouwen een ongemakkelijk iets: het laten maken van een uitstrijkje. Is er geen andere manier om zo’n inwendig onderzoek te doen?

Lees ook:Waarom je de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker niet aan de kant moet leggen

Nieuwe methode

Het zou zo maar kunnen. Britse onderzoekers aan de Queen Mary University of London hebben een methode ontwikkeld die minder ingrijpend is en die je gewoon thuis kunt doen. De vrouwen die de methode mochten proberen, zijn enthousiast. Vooral omdat je de test thuis kon uitvoeren. Bovendien is de test minder ingrijpend: het gaat namelijk om een urinetest.

Zelftest

Onderzoeker dr. Belinda Nedjai: “In het begin zullen de zelftests vooral worden ingezet voor vrouwen die niet op komen dagen bij de oproepen voor bevolkingsonderzoek en in landen waar dat programma niet is. Op de lange termijn kan de zelftest voor iedereen standaard worden.”

Wij kunnen niet wachten!

Bronnen: Independent/Welingelichtekringen

Nou ja! Je partner luistert minder vaak naar je dan je denkt

partner luistert

 

Volgens onderzoek blijkt dat we denken dat onze partner een selectief gehoor heeft als het gaat om de dingen die jij zegt. Maar liefst zeven op de tien denkt dat hun partner maar half hoort wat jij zegt.

Lees ook:Hoe weet je of je gehoorschade hebt opgelopen?

Selectief gehoor

Vooral mannen hebben een selectief gehoor, vrouwen hebben er maar iets minder last van. Zo kiezen mannen er 7 keer in de week ervoor om niet te luisteren, en vrouwen doen dat 6 keer per week.

Geen onwil

Toch hoeft dit niet onwil te zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets aan het gehoor mankeert. Meer dan de helft van de 2.000 ondervraagden waren bezorgd dat hun partner niet goed kan horen.

Zo zegt zes op de tien dat hun partner televisie kijkt of radio luistert waarbij het volume op zeer hard staat. Vier op de tien zegt dat hun partner klaagt over een slecht gehoor tijdens sociale gelegenheden, zoals feestjes en verjaardagen.

Bron: Independent

6 redenen waarom je gewicht schommelt

gewicht schommelt

Reden 1: Je moet ongesteld worden

Als je menstruatie nadert, neemt je gewicht vaak toe. Het verschil kan wel een paar kilo zijn. Hoe het precies komt dat je zwaarder bent vlak voor je menstruatie is niet honderd procent wetenschappelijk te verklaren. Waarschijnlijk speelt de piek van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen tijdens het laatste deel van je cyclus een rol.

Onderzoekers hebben ontdekt dat een (structureel) verhoogd oestrogeenniveau van het lichaam ertoe aanzet extra vet op te slaan, vooral rond de taille, dijen, billen en bovenarmen. Ook kan een hoog oestrogeenniveau ertoe leiden dt je lichaam meer vocht vasthoudt. Grote kans dat je dit terugziet op de weegschaal. Het goede nieuws: de kilo’s verdwijnen vanzelf als je eenmaal ongesteld bent. Want dan daalt je oestrogeenniveau weer.

Lees ook: 10 redenen waarom je geen gewicht verliest

Reden 2: Je bent gisteravond uit eten geweest

De ochtend na een etentje ben je opeens een stuk zwaarder. Maar troost je: één etentje heeft geen blijvend effect op je gewicht. Gewichtstoename is een gevolg van consequent meer calorieën eten dan je verbrandt. Volgens de Body Weight Planner, gebaseerd op onderzoek van de Amerikaanse National Institutes of Health, moet je om één pond vet aan te komen een energieoverschot van rond de 7.000 calorieën naar binnen werken (en dat is echt heel veel). Dus zelfs als je heel uitgebreid hebt gedineerd, en ook nog veel gesnoept hebt, zit je daar lang niet aan. Dat je toch zwaarder bent na een avondje tafelen, kan bijvoorbeeld komen doordat je bij uit eten gaan meer eet dan normaal, het gewicht van het voedsel heeft namelijk ook invloed. Ook bevatten de gerechten vaak meer zout dan je gewend bent. Je lichaam reageert daarop door vocht vast te houden. Drink de dag nadat je uit eten bent geweest veel water (minimaal 2 liter) en je zult zien dat je gewicht snel weer daalt.

Reden 3: Het is warm buiten

Als buiten de mussen van het dak vallen, zou de weegschaal je weleens negatief kunnen verrassen. Door hitte kan je lichaam meer vocht vast gaan houden. Je lichaam kan de warmte niet goed meer afvoeren via de bloedsomloop en om oververhitting te voorkomen, verwijden je bloedvaten zich. Door de zwaartekracht zakt het overtollige vocht naar beneden, zo krijg je gezwollen voeten, enkels en soms ook opgezette benen.

Reden 4: Je hebt last van stress

Een nieuwe baan, een belangrijke presentatie of een dierbare die ziek is… allemaal situaties waarbij stress kan komen kijken. Stress is een natuurlijke en gezonde reactie: je lichaam maakt zich klaar om bepaalde omstandigheden aan te kunnen. Je lichaam maakt adrenaline aan en daardoor ben je alert, energiek en gefocust. Op de korte termijn kan deze adrenaline ervoor zorgen dat je geen hap door je keel krijgt, dan kun je zomaar een paar pondjes slinken.

Maar als de stressvolle situatie langer aanhoudt, is stress juist een dikmaker. Je lichaam staat dan continu in de survival-modus, met honger tot gevolg. Door de toename van het hormoon cortisol in je bloed, denkt je lichaam dat het extra calorieën nodig heeft, ook al is dat niet echt zo. Ook zorgt een verhoogd cortisolniveau voor een hogere insulinespiegel en dus een lagere bloedsuikerspiegel en daardoor kun je meer dan normaal hunkeren naar zoete, vette voedingsmiddelen.

Reden 5: Je stoelgang is verstoord

Volwassenen krijgen dagelijks 3 tot 4 kilo aan eten en drinken binnen. Als je bedenkt dat de tijd tussen het eten van een maaltijd en naar het toilet gaan zeker 24-36 uur is, dan begrijp je dat je de ochtend nadat je een flink bord stamppot hebt gegeten misschien iets zwaarder bent. Andersom werkt het hetzelfde: als je een dag weinig of licht eet, dan ben je de ochtend erna iets lichter. Dit heeft echter weinig te maken met je vetpercentage, maar puur met de hoeveelheid voedsel die in je darmen zit. Heb je last van obstipatie, dan zie je dat vaak heel duidelijk terug op de weegschaal: je darmen zitten dan voller dan normaal. Eet vezelrijke voeding en drink veel water om de werking van je spijsverteringsstelsel optimaal te houden.

Lees ook: Tips voor een goede stoelgang

Reden 6: Je slaapt te weinig

Is het je weleens opgevallen dat je na een korte nacht meer zin hebt in suikerrijke snacks? Dat kan kloppen. Er zijn verschillende onderzoeken die duidelijk aantonen dat mensen die te weinig slapen meer zin hebben in zoete snacks. Door te weinig slaap (gemiddeld minder dan vijf uur per nacht) wordt het evenwicht tussen de hormonen ghreline en leptine verstoord. Deze hormonen reguleren de eetlust. Wanneer je last hebt van slaaptekort maakt je lichaam meer ghreline aan, waardoor je hersenen een seintje krijgen dat het tijd is om te eten. Daarnaast daalt de hoeveelheid leptine, waardoor je eetlust langer blijft en je dus meer eet.

Bron: Archief | alan KO

Wat je moet weten over endometriose

endometriose

 

Wat is endometriose?

Als er tijdens de menstruatie baarmoederslijm buiten de baarmoederholte terechtkomt, wordt dit meestal door je lichaam opgeruimd. Bij sommige vrouwen gebeurt dit niet en dan kan het uitgroeien tot één van in totaal drie verschillende endometriosevormen.

  1. De eerste vorm is oppervlakkige endometriose met kleine vlekjes op het buikvlies. Deze vorm komt vaak voor en geeft gelukkig lang niet in alle gevallen klachten.
  2. Een tweede vorm is het ontstaan van cysten in of op de eierstokken, waardoor verklevingen ontstaan en de functie wordt belemmerd.
  3. Bij de derde variant ontstaan er verklevingen van weefsel rondom de baarmoeder of tussen de baarmoeder en andere organen zoals de darm, waardoor deze aan elkaar groeien.

Wat zijn de klachten?

Elke vorm heeft een specifiek klachtenpatroon van bijvoorbeeld buik- en darmpijn, problemen bij seks, een moeilijke stoelgang, vermoeidheid en verminderde vruchtbaarheid. Maar in welke vorm dan ook, het is vrijwel altijd cyclusgebonden. De pijn komt opzetten voor of tijdens je menstruatie.

Verschillende klachten van endometriose op een rijtje

  • Pijn vlak voor en tijdens de menstruatie
  • Pijnlijke stoelgang
  • Pijn tijdens of na het vrijen
  • Pijn bij het plassen
  • Pijn in de darmen
  • Vermoeidheid
  • Zwanger worden lukt niet

Wat kun je doen als je last hebt van deze klachten?

Heb je bovenstaande klachten? Dan kan het verstandig zijn om je te laten onderzoeken. Zo kan endometriose worden ontdekt of uitgesloten. Het onderzoek bestaat uit een inwendig onderzoek en als het nodig is, kan er daarna nog een echo gemaakt worden.

Hiermee kunnen de twee ernstigste vormen van endometriose bijna altijd met zekerheid worden ontdekt of uitgesloten. Maar de minder ernstige, oppervlakkige endometriose kan met dit onderzoek niet ontdekt worden. Met een kijkoperatie is de lichte vorm wel op te sporen en zelfs direct te behandelen, maar vaak is dat niet de moeite waard, omdat de plekjes weer terugkomen na een menstruatie.

De behandeling

De anticonceptiepil kan verlichting geven. Vooral het doorslikken van de pil kan een slimme methode zijn. Dan menstrueer je niet, verlies je geen bloed en heb je dus ook minder of geen klachten. Ook het Mirenaspiraaltje kan soms helpen. Daarnaast bestaan er medicijnen, maar die zijn best heftig. Heb je klachten? Ga naar de huisarts en laat je eventueel doorverwijzen naar een gynaecoloog om de voor jou beste oplossing te vinden.

Cijfers

  • Ongeveer vijftig procent van de vrouwen in de vruchtbare levensfase krijgt een lichte vorm van endometriose. Deze endometriose veroorzaakt geen klachten en hiervoor is geen behandeling nodig.
  • Gemiddeld zit er 9,2 jaar tussen de eerste klachten van endometriose en het moment waarop endometriose door een gynaecoloog wordt vastgesteld.
  • Vijftien procent van de vrouwen met endometriose is jonger dan dertig jaar.
  • In Nederland hebben naar schatting 440.000 vrouwen endometriose.
  • Het verloop van deze aandoening is moeilijk te voorspellen. Bij sommige vrouwen geneest het spontaan, bij anderen breidt het zich juist verder uit.
  • De aanmaak van baarmoederslijmvlies stopt zodra je in de overgang komt. Ook het slijmvlies buiten de baarmoeder groeit dan niet meer, dat is het moment dat de endometriose tot rust komt.

Je kunt een verhoogde kans hebben als…

•    jouw moeder of zus endometriose heeft.
•    je al heel jong begon te menstrueren.
•    je pas laat in de overgang komt.
•    je nog niet zwanger bent geweest.
•    jouw cyclus kort is waardoor je vaak menstrueert.

Bron: Archief 

Dit gebeurt er als je te veel zout eet

te veel zout

 

Het blijkt dat zout ontstekingen in het lichaam en slagaderverkalking kan verergeren, meldt de Hartstichting op basis van onderzoek aan het Amsterdam UMC.

Lees ook:Tips om minder zout te eten

Ontsteking

Het is volgens de onderzoekers voor het eerst dat is aangetoond dat zout ontstekingen kan bevorderen. “Op die manier zou zout dus slagaderverkalking kunnen verergeren. Dat is een chronisch ontstekingsproces in de bloedvatwand, dat een hart- of een herseninfarct tot gevolg kan hebben”, melden de onderzoekers aan De Telegraaf.

Onderzoek

Voor het onderzoek kreeg een deel van een groep gezonde vrijwilligers een zoutarm dieet en anderen juist een voedingspatroon met veel zout. In de laatste groep kwam naar voren dat de bloeddruk steeg, maar dat ook in hun huidweefsel meer witte bloedcellen aanwezig ware. Deze witte bloedcellen zijn actief bij ontstekingsreacties in het lichaam.

De week van het Nationaal Schoolontbijt gaat van start

nationaal schoolontbijt

 

Uit de Ontbijtmonitor blijkt dat slechts 3 procent van de kinderen ontbijt volgens de Schijf van Vijf, de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum.

Lees ook:Zo ontbijt je voortaan wel

Hoe ontbijten kinderen?

43 procent van de kinderen ontbijt achter een scherm. Bij de kleuters duurt een ontbijt 21 minuten en bij kinderen uit groep 6, 7 en 8 duurt een ontbijt gemiddeld 17 minuten.

Nationaal Schoolontbijt

Om het belang van een goed ontbijt te laten inzien, gaan deze week tijdens het Nationaal Schoolontbijt zo’n 2.750 basisscholen gezond ontbijten op school of in een stadhuis samen met de burgemeester.

Waarom ontbijten?

Maar waarom is een ontbijt zo belangrijk? Door te ontbijten wordt je spijsvertering op gang gebracht en krijg je voedingsstoffen in je lichaam. Verder kun je beter concentreren en is de kans op overgewicht kleiner.

Een goed ontbijt kan bestaan uit graan-, melkproducten, vleeswaren en fruit.

Bronnen: Telegraaf.nl, Opvoeden.nl